Monday, 23 January 2012

Laporan Ekspedisi Taman Negara Kuala Tahan, Pahang.


LAPORAN EKSPEDISI TAMAN NEGARA KUALA TAHAN,  PAHANG ANJURAN KELAB FUTSAL IPG KPI

1.0         PENDAHULUAN

Bersesuaian dengan matlamat dan tema Kelab Futsal KPI yang ingin mengutamakan penganjuran aktiviti-aktivti rekreasi, kelab ini dengan julung kalinya telah mengadakan Ekspedisi ke Taman Negara Kuala Tahan, Pahang untuk para pelajar IPG Kampus Pendidikan Islam. Pihak kelab yakin dengan penganjuran aktiviti seumpama ini, para guru pelatih akan lebih mantap dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Butiran program ini adalah seperti berikut :
            Tarikh                         : 29 April 2011 – 1 Mei 2011
            Hari                             : Jumaat - Ahad
            Tempat                       : Taman Negara Kuala Tahan, Pahang.

2.0         MATLAMAT
Melahirkan seorang bakal guru yang berkualiti daripada segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.

3.0         RASIONAL
Rasional kejohanan ini diadakan adalah supaya dapat menggalakkan gaya hidup sihat dalam kalangan guru pelatih. Selain itu, program ini dilihat dapat memupuk semangat kerjasama antara ahli Kelab Futsal KPI berganding bahu untuk memastikan kejohanan ini berjalan dengan lancar. Majlis ini diadakan bertujuan untuk mempraktikkan kemahiran pengurusan aktiviti kokurikulum di peringkat sekolah yang perlu ada dalam kalangan guru pelatih.

4.0         OBJEKTIF
4.1       Memperkukuh kekuatan fizikal dan mental para guru pelatih.
4.2       Membentuk golongan guru pelatih yang mempunyai pelbagai nilai-nilai positif di dalam diri seperti berdisiplin, berkerjasama, bertanggungjawab dan sebagainya.
4.3       Menambah pengalaman dan pengetahuan diri tentang aspek-aspek kehidupan.
4.4       Menghidupkan kembali budaya aktif untuk bergiat dalam pelbagai bidang dalam kalangan para guru pelatih.

5.0         PERLAKSANAAN TINDAKAN
5.1         Sebelum Ekspedisi  
Ekspedisi ini telah diilhamkan oleh pensyarah penasihat Kelab Futsal KPI sendiri iaitu En Halimi Naharawi. Setelah mendapatkan persetujuan majoriti ahli kelab, kertas kerja telah dihasilkan bagi mendapatkan kebenaran daripada pihak pentadbiran IPG KPI. Akhirnya kertas kerja bagi projek ini telah diluluskan oleh pengarah IPG KPI. Langkah pertama yang dilaksanakan ialah membuka penyertaan ekspedisi ini kepada semua guru pelatih IPG KPI. Seperti yang dijangka, ekspedisi ini mendapat sambutan yang hebat. Lebih 200 orang telah menghantar nama bagi menyertai ekspedisi ini. Namun setelah ditapis, hanya 36 orang sahaja yang layak. Setelah bilangan peserta telah ditetapkan, satu mesyuarat bagi membahagikan peserta kepada beberapa kumpulan mengikut bidang tugas masing-masing. Hal ini bagi memastikan setiap tugas yang ada berjalan dengan lancar. Ternyata dengan pembahagian yang tugas yang adil dan saksama, ekspedisi ini telah berlangsung dengan jayanya.
                
5.2         Semasa Ekspedisi

Alhamdulillah, semua aktiviti yang dirancang berjalan dengan lancer. Semua JK telah melaksanakan tugas-tugas masing-masing dengan sebaik mungkin. Walaupun terdapat sedikit masalah yang tidak dijangka melanda, berkat kerjasama peserta ekspedisi akhirnya ia dapat diselesaikan juga.  
   
5.3         Selepas Ekspedisi

Sejurus tamat ekspedisi, satu mesyuarat post-mortem telah diadakan. Hal ini bagi membincangkan setiap sudut positif dan negatif yang terdapat sepanjang JK menganjurkan ekpedisi ini. Akhir sekali, setiausaha dikehendaki menulis laporan dan membuat dokumentasi ekspedisi ini.  


6.0       SENARAI NAMA PESERTA
NAMA

1
En. Ya`Akub Bin Ismail
Pensyarah

2
En. Halimi Bin Naharawi
Pensyarah

3
En. Ahmad Mohzir Bin Abu Bakar
Pensyarah

4
Pn. Kamaliah Bte Ismail
Pensyarah

PELAJAR
NAMA

KULIAH

1
Muhammad Nadzirul Haziq Bin Othman

PISMP 1.11

2
Muhammad Usaid Bin Jamal

PISMP 1.07

3
Syakir Bin Mat Rani

PISMP 1.08

4
Mohd Ruzaifi Bin Abd Rasid

PISMP 1.07

5
Muhammad Firdaus Bin Abdul  Jalil

PISMP 1.07

6
Mohd Rezduan Bin Mohd Noor

PISMP 1.11

7
Lokmanul Hakim Bin Rosdiyanto

PISMP 1.06

8
Kifayatul Asrar Bin Hehsan

PISMP 1.06

9
Mohd Naili Bin Mohd Nawi

PISMP 1.06

10
Mohamad Fadzli Bin Khamis

PISMP 1.06

11
Muhammad Asyraf Bin Zamri

PISMP 1.04

12
Mohamad Faizal Bin Salehon

PISMP 1.12

13
Mohamad Noor Helmi Bin Zakaria

PISMP 1.12

14
Muhamad Amirul Iqmal Bin Mohd Fadill

PISMP 1.12

15
Mohamad Hafizan Bin Zainuddin

PISMP 1.12

16
Mohd Zul Fadhli Bin Hashim

PISMP 1.12

17
Mohamad Kamil  Zakaria Bin Ismail

PPISMP 2.11

18
Mohd Hazwan Bin Hot

PPISMP 2.11

19
Muhammad Hafizu Aiman Bin Jusoh

PPISMP 2.11

20
Muaz Bin Sukarno

PPISMP 2.05

21
Muhamad Afiq Hamizan Bin Norizan

PPISMP 2.11

22
Hamizan Bin Sahari

PPISMP 2.11

23
Nor Aqilah Binti Abdul Razak

PISMP 1.04

24
Nurul Aqilah Bt. Ahmad Zamanhuri

PISMP 1.04

25
Noor Shalida Binti Daud Kaiyin

PISMP 1.04

26
Noor Aisyah Binti Nordin

PISMP 1.04

27
Anis Shamila Binti Abdul Salam

PISMP 1.11

28
Nur Amalina Syamimi Binti Azman

PISMP 1.11

29
Nur Fadhillah Binti Ghazali

PISMP 1.11

30
Dhabitah Binti Mohamad Nor

PISMP 1.12

31
Nurdeeyana Hasna Binti Ahap

PPISMP 2.12

32
Nuratikah Binti Taufik

PPISMP 2.11

33
Siti Nadiah Binti Mustafa

PPISMP 2.05

34
Ildah Nahur Binti Padli

PPISMP 2.06

35
Nurul Syahirah Bte Mohd Zelani

PISMP 1.03

36
Nur Syafiqah Bte Yakcop

PISMP 1.03



7.0       SENARAI JAWATANKUASA
7.1       Carta Organisasi Jawantakuasa Program
Penaung                   :           Tn Hj  Osman b. Hussain (Tuan Pengarah)
Ketua Penyelaras    :           Encik Halimi bin Naharawi
Pengerusi Projek     :           Muhammad Nadzirul Haziq b.Othman
Naib Pengerusi        :           Nurdeeyana Hasna bt. Ahap
Setiausaha               :           Muhammad Usaid b. Jamal
Bendahari                 :           Nuratikah bt. Taufik
JAWATANKUASA PELAKSANA
J/K  Makanan                                   :           Muhammad Firdaus b. Abdul Jalil
J/K Keselamatan                              :           Syakir b. Mat Rani
J/K Fotografi                                     :           Mohd Ruzaifi b. Abdul Rasid
J/K Kerohanian                                :           Mohd. Rezduan b. Mohd Noor
J/K Aktiviti                                          :           Muhammad Faizal bin Salehon
J/K Logistik                                        :           Hamizan Bin Sahari
                       

7.2       Senarai Ahli Jawatankuasa
                                      i.        J/K  Makanan/Jamuan
·         Muhammad Firdaus b. Abdul Jalil (Ketua)
·         Kifayatul Asrar Bin Hehsan
·         Ildah Nahur Binti Padli
·         Noor Aisyah Binti Nordin
·         Nur Fadhillah Binti Ghazali
·         Mohd Hazwan Bin Hot      
·         Mohamad Hafizan Bin Zainuddin
  ii.       J/K Keselamatan
·         Syakir b. Mat Rani (Ketua)
·         Muhammad Asyraf Bin Zamri
·         Mohamad Noor Helmi Bin Zakaria
·         Mohamad Kamil  Zakaria Bin Ismail
·         Nurul Aqilah Bt. Ahmad Zamanhuri
·         Anis Shamila Binti Abdul Salam
  iii.      J/K Fotografi
·         Mohd Ruzaifi b. Abdul Rasid (Ketua)
·         Lokmanul Hakim Bin Rosdiyanto
·         Mohd Zul Fadhli Bin Hashim
·         Muhamad Afiq Hamizan Bin Norizan
·         Siti Nadiah Binti Mustafa
·         Nor Aqilah Binti Abdul Razak
·         Nur Amalina Syamimi Binti Azman
  iv.      J/K Kerohanian
·         Mohd. Rezduan b. Mohd Noor (Ketua)
·         Muaz Bin Sukarno
·         Muhamad Amirul Iqmal Bin Mohd Fadill
·         Mohd Naili Bin Mohd Nawi
·         Nuratikah Binti Taufik
·         Nurdeeyana Hasna Binti Ahap
 v.        J/K Aktiviti     
·         Muhammad Faizal bin Salehon (Ketua)
·         Dhabitah Binti Mohamad Nor
·         Muhammad Hafizu Aiman Bin Jusoh
·         Mohamad Fadzli Bin Khamis
·         Noor Shalida Binti Daud Kaiyin
vi.        J/K Logistik
·         Hamizan Bin Sahari (Ketua)
·         Nur Syafiqah Bte Yakcop
·         Nurul Syahirah Bte Mohd Zelani

            7.3       Senarai Tugasan
  i         J/K  Makanan/Jamuan
§  Mengendali Majlis BBQ
§  Memastikan kebersihan dewan makan sentiasa dalam keadaan bersih.
§  Memastikan makanan disediakan tepat pada masa yang telah ditetapkan.
                                    ii.        J/K Keselamatan
§  Sentiasa membawa peti kecemasan ke mana sahaja sebagai langkah berjaga-jaga
§  Membuat jadual berjaga malam.
                                   iii.        J/K Fotografi
§  Mengambil gambar sepanjang ekspedisi berjalan
§  Membuat dokumentasi
                                   iv.        J/K Kerohanian
§  Memastikan semua peserta menunaikan solat secara berjemaah.
§  Mengatur jadual imam dan muazin
§  Membaca doa untuk perjalanan pergi dan balik.
                                    v.        J/K Aktiviti     
§  Mengendali sesi Ice Breaking
§  Sentiasa berkerjasama dengan guidance agar segala aktiviti berjalan lancar.
                                   vi.        J/K Logistik
§  Memastikan segala peralatan yang hendak digunakan dibawa ke tapak ekspedisi.
§  Menyediakan senarai semak barang-barang.
§  Menjaga barang-barang daripada rosak.

8.0       TENTAFIF EKSPEDISI
            29 MEI 2011 (JUMAAT)
9.00 pg           : Pendaftaran peserta dan taklimat program.
9.30 pg           : Menaiki bas bertolak ke Kuala Gandah, Pahang.
1.30 ptg          : Tiba di Kuala Gandah, Pahang.
                          Solat Jamak
                          Melawat Taman Pemuliharaan Gajah di Kuala Gandah, Pahang.
4.30 ptg          : Bertolak ke Taman Negara Kuala Tahan, Pahang.
7.00 mlm        : Tiba di SK Kuala Tahan (tempat menginap).
7.30 mlm        : Solat Jamak
                          Rehat
9.00 mlm        : Ice Breaking
                          BBQ.
11.00 mlm      : Pulang ke tempat penginapan dan tidur.

29 Mei 2011 (SABTU)
6.00 pg           : Solat Subuh berjemaah.
7.30 pg           : Sarapan pagi         
8.30pg            : Berjumpa “Guidance”.
Botanic Jungle Trekking| Canopy Walkway | Track Up Bukit   Teresik/ Visit Tahan Hide
1.00 ptg          : Makan tengah hari.
                          Solat Jamak dan Rehat.
3.00 ptg          : Swimming & Leisure Time at Jeram Abai.
6.00 ptg          : Kembali ke tempat penginapan.
7.00 mlm        : Makan malam
                          Solat Jamak dan rehat
9.00 mlm        : Night Jungle Walk
11.00 mlm      : Pulang ke tempat penginapan dan tidur
30 Mei 2011 (AHAD)
6.00 pg           : Solat Subuh berjemaah.
7.30 pg           : Sarapan pagi
8.00 pg           : Rapid Shootings

11.00 pg         : Pulang ke tempat penginapan

12.00 tghari   : Berkemas dan bersiap untuk pulang.

1.00 ptg          : Bertolak pulang ke IPG Kampus Pendidikan Islam   

6.00 ptg          : Tiba di IPG Kampus Pendidikan Islam dengan selamat.   

Alhamdulillah.         

9.0       PENUTUP
Adalah diharapkan dengan aktiviti yang telah dirancang ini dapat dilaksanakan dengan jayanya demi mencapai cita-cita murni dalam memperkukuhkan sistem pembelajaran di Malaysia bagi menghadapi cabaran dunia global masa kini di persada arena pendidikan negara. Selain itu juga, dengan tercapainya ekspedisi ini diharapkan agar para guru pelatih akan berasa lebih yakin untuk menghadapi cabaran pada masa akan datang dan dapat mempraktikkan keberkesanannya dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. 


No comments:

Post a Comment